Pyhäkoulumenu 2017

Tämän pyhäkoulumenun sisällön ovat laatineet pastori Outi Hänninen Vihdin seurakunnasta ja muusikko Silvia Lempinen Lahdesta.

Tarvikkeet:

  • Levitettävä lego-säkki tai lakana, jonka sisälle yhden Pop up:n kaikki tarvikkeet mahtuvat.
  • Liikkuva pyhis: pehmeitä palloja, erivärisiä kuminauhoja (aina kaksi samanväristä)
  • Rakentelupyhis: legoja, lapsen Raamattu
  • Musapyhis: Boomwhackers- setti. Boomwhackerit ovat erimittaisia muoviputkia, joita kolauttamalla tulee tietyn korkuinen ääni.
  • Muovailupyhis: Paljon muovailuvahaa, pieniä lammashahmoja, pingispallo
  • Jokaiseen säkkiin voi laittaa oman alttaripussin, jossa on kussakin erilainen risti, kynttilä ja alttariliina

 

Liikkuvapyhis

 

ALKUPALAT 
Tutustuminen

Avataan pyhäkoulusäkki ja sieltä löytyy pehmeitä palloja. Ohjaaja heittää jokaiselle vuorollaan pallon. Pallon saaja kertoo oman nimensä ja jaksamisen mukaan seuraavilla kierroksilla myös lempivärinsä/lempiruokansa/lempieläimensä tms. aiheen, jonka ohjaaja on ilmoittanut.

Pallo palautuu ohjaajalle joka kerta, ohjaaja varmistaa, että jokainen saa pallon kertaalleen. Tavoitteena  on oppia pyhäkoulukaverien nimet.

Polttopallo

Leikkijät asettuvat piiriin. Pelialue on pitänyt määritellä ennen pelin alkua. Pallonheittäjä sanoo ääneen jonkun pelaajan nimen ja koittaa osua häneen. Pallonheittäjä ei liiku pallon kanssa, vaan heittää paikalta, josta on pallon saanut käsiinsä. Ohjaaja huomioi pyhäkoululaisten motorisia taitoja ja helpottaa/vaikeuttaa peliä tarvittaessa. Esim. taitavat pallonkäsittelijät heittävät vasemmalla kädellä, pienempiä ohjataan hyvään heittotekniikkaan.

Jos heittäjä ei osu, hän heittää uudelleen. Jos hän osuu pallolla nimeämäänsä kaveriin, pääsee tämä kaveri suorittamaan ohjaajan valitsemaan taitoa vaativaa tehtävää esim. hyppimään yhdellä jalalla 10 kertaa ennen kuin palaa peliin mukaan. Tehtävät voivat olla esim. korteille valmiiksi kirjoitettuna ja heittäjä arpoo niistä suoritettavan vetämällä pakasta. Pallonheittäjää voidaan vaihtaa ohjaajan ohjeen mukaan.

Ohjaaja keskeyttää pelin sovitun ajan kuluttua. Lapset palaavat piiriin.

PÄÄRUOKA

Liikkuvan pyhäkoulun tarkoitus on opettaa erilaisia iltarukouksia ja tapoja rukoilla. Rukoukset voi valita nopan avulla, jossa silmälukujen sijasta on symboli jokaiselle rukoukselle/leikille. Tässä ideassa mainitut rukoukset on painettu SPYn iltarukouskuutioihin. Leikit vaativat sen, että ohjaaja osaa ulkoa rukoukset ja voi samalla lausua niitä, kun auttaa ryhmää suoriutumaan annetuista tehtävistä.

Rukousten leikit/jumpat:

Minä lapsi pienoinen, aamuin illoin rukoilen. Pienet kädet yhteen liitän, Taivaan Isää aina kiitän. Aamen.

Lapsille annetaan kumpaankin käteen erivärinen kuminauha. Kun ohjaaja alkaa lukea rukousta ääneen, lapset ottavat kädestä kiinni sitä, jolla on sama väri. Lopulta muodostuu ketju, jossa lapset ovat käsikkäin. Lapselle on haasteellista paikallistaa värit eri lasten käsistä. Värejä käytetään aina sama määrä kuin lapsia osallistuu leikkiin ja kuminauhoja on oltava aina kaksi samanväristä. Kun ohjaaja on lukenut rukouksen loppuun, tulisi lasten olla jo ketjussa. Ensin rukousta voi lukea hitaammin, sitten nopeuttaa ja haastaa. Nauhoja voi vaihtaa pelin edetessä vaikka joka ”erän” jälkeen.

Levolle lasken Luojani, armias ole suojani. Sijaltain jos en nousisi, taivaaseen ota tykösi. Aamen. 

Nyt tehdään erilaisia liikkeitä. Kun ohjaaja lukee ”Levolle”, käydään maahan mahalleen. ”Armias ole suojani” kohdassa hyppätään X-asentoon. ”sijailtain jos en nousisi” kohdassa käydään kyykyssä. ”Taivaaseen ota tykösi” kohdassa hypätään. Ohjaaja voi lukea ensin rukousta hitaasti ja tehdä mukana. Rukousta voi lukea myös nopeasti/sekoitellen lausekkeita.

Saapunut on ilta, uni tulla saa. Rukousten silta meitä kannattaa. Jeesus hoida meitä, vierellemme jää. Anna enkeleitä, kun on pimeää. Aamen.

Tähän rukoukseen liitämme virtaavan jumpan. Se alkaa mittarimatokävelystä, jota seuraa rintavenytys, silta, itsensä halaaminen seisovassa asennossa, käsien nostaminen ja kyyryyn meno.

Tule Jeesus lapses luo armos siunaukses suo. Tue pientä horjuvaa, johda tietä oikeaa. Aamen. 

Lukuun ottamatta ohjaajaa ja yhtä avustavaa lasta, muut menevät seisomaan ihan lähekkäin toisiaan ja ottavat sattumanvaraisesti kiinni käsistä eri lapsia. Ohjaaja ja avustava lapsi lausuvat rukouksen näin tapahtuvan solmuuntumisen aikana. Kun rukous on päättynyt, avustaja ja ohjaaja alkavat selvittää solmua eli auttavat lapsia pääsemään yhteen piiriin mahdollisuuksien mukaan irroittamatta välillä toisten käsistä.

Hyvää yötä, Jeesus myötä. Kiitos tästä päivästä. Aamen. 

Tämä rukous on tasapainoa ja koordinaatiota kehittävä tehtävä. Sillä aikaa kun ohjaaja lausuu rukouksen, lapset tekevät kuperkeikan, pyörähtävät itsensä ympäri ja koittavat sen jälkeen seisoa paikallaan/yhdellä jalalla/yhdellä jalalla silmät kiinni. Rukouksen lausumisen tempoa vaihtelemalla voi haastaa tai helpottaa lasten tekemistä.

Väsyneenä uinahdan silmäni kiinni ummistan. Anna Herra enkelten tulla luo mun pienoisen. Aamen. 

Rukouksen aikana lapset käyvät maahan mahalleen makaamaan ja laittavat silmänsä kiinni. Ohjaaja tai vapaaehtoinen lapsi käy vuorotellen löyhyttelemässä enkelin siipeä (sulista tehtyä siipeä) lapsen luona. Ensimmäisellä kierroksella voi löyhytellä, seuraavalla kierrokselle vaikka silittää siivellä selkää. Vapaaehtoisen löyhyttelijän tehtävää tarjotaan jokaiselle.

JÄLKIRUOKA

Lopuksi lapset saavat äänestää, mikä rukouksista/leikeistä oli lapsille mieluisin. Se rukous luetaan yhteen ääneen rauhallisen loppupiirin aikana.


 

Rakentelupyhis

 

ALKUPALAT

Kokoontuminen alkaa nimikierroksella  ja laululeikillä Milläs minä pääsen taivaaseen?, jonka löydät esimerkiksi you tubesta https://www.youtube.com/watch?v=qxtHGYqpNUM

PÄÄRUOKA

Ohjaaja kertoo vapaasti kertomuksen Jaakobin unesta, jossa maalailee mielikuvia portaista joilla pääsisi taivaaseen.

Sen jälkeen heitetään haaste mahollisimman korkeiden legoportaiden rakentamisesta ja avataanlegosäkki. Ryhmästä riippuen ohjaaja voi valita a) teetetäänkö ryhmätyö vai b) rakentelevatko lapset omia portaikkorakennelmiaan.

Rakennuksen/rakennelmien valmistuttua luetaan vielä Lapsen raamatusta s. 27 Jaakobin uni. Laitetaan portaille legohahmoja kulkemaan.

JÄLKIRUOKA

Istutaan piiriin ja mietitään, miten rukoukset pääsevät Jumalan luo. Rukoillaan lapsille mieluisalla tavalla.


 

Musapyhis

 

ALKUPALAT

Tunnuslaulu, jossa opetellaan nimiä ja toivotetaan kaikki tervetulleiksi. Silvia Lempisen säveltämä sanoittama tunnuslaulu löytyy http://nuorikirkko.fi sivustolta. Sen sijaan voi käyttää myös muuta tunnuslaulua, kuten traditionaalisella kansanlaulusävelmällä laulettava ”Mikko kulta, Mikko kulta, kiva kun oot täällä. Ai ai ai jaijai, kiva kun oot täällä”.

PÄÄRUOKA

Pääidea musiikkipyhäkoulussa on tutustua yhdessä iltarukoukseen äänimaailman kautta. Miltä tuntuu laulaa Jumalalle? Miltä kuulostaa rukous? Voiko rukoillessa tehdä muutakin kun istua silmät kiinni?

Pyhäkoulussa puhutaan, mitä rukous on ja siitä miksi me rukoilemme. Tutustumme lasten tuntemiin iltarukouksiin. Jos lapset eivät muista yhtään rukousta, voidaan ottaa rukouskuutio esiin ja valita siitä tai käyttää muovailupyhiksen Hyvä Paimen –rukousta.

Harjoituksessa voi käyttää jo ennestään tuttua säveltä, tai keksiä omansa. Esimerkiksi kaikille tuttu Tuiki, tuiki tähtönen käy hyvin. Ensin laulu lauletaan vanhalla tutulla tavalla ja muistellaan melodia. Sitten kerrataan rukouksen sanat ja tehdään lauseelle aina leikki tai rytmi. Tarkoitus on että lapset osallistuvat apuleikkien keksimiseen. Silloin he tekevät myös rukouksesta enemmän omansa. Nyt meillä on siis yksi oppimisen keino käytössä, joten on aika opetella yhteinen iltarukouslaulu.

Kun laulu on tuttu, rakennamme säestyksen boomwhackereilla.

JÄLKIRUOKA

Laulamme tunnuslaulun ja kiitämme kaikkia yhteisestä ajasta erilaisilla tervehdyksillä vilkuttaen, kätellen, hieroen neniä; mitä vain lapset ehdottavat.


 

Muovailupyhis

 

ALKUPALAT

Aloitetaan tunnuslaulullamme, jossa opetellaan nimiä ja toivotetaan kaikki tervetulleiksi. Lauluun kuuluu pieni tanssi, jolla saadaan keholla tuotetuista äänistä säestys lauluumme.

PÄÄRUOKA

Luetaan lapsille Jeesuksen vertauskuva kadonneesta lampaasta ja hyvästä paimenesta (Lapsen raamattu s. 185, 186).

Paimen varmistaa aina että kaikki lampaat pääsevät turvallisesti kotiin yöksi.

Muovailuvahasta muotoillaan yhdessä labyrintti. Ratavaihtoehtoja on niin paljon kun mielikuvitus sallii. Labyrintissä edetään puhaltamalla pingispalloa rataa pitkin. Matkan varrelle asetetaan lammashahmoja, jotka on tarkoitus kerätä. Jos haluaa lisätä vaikeustasoa, voi pistää muutamaan nurkkaan suden, joita pitää vältellä.

JÄLKIRUOKA

Luetaan iltarukous:

Kiitos Jeesus, hyvä paimen
pidät musta huolen.
Kannat mua sylissäsi
rauhan mulle tuoden.
Ja vaikka susihukka mua koittaa saalistaa
kun sinuun turvassasi oon, se ei mua kiinni saa.
Aamen.

Lopuksi vielä laulamme jälleen tunnuslaulun ja kiitämme kaikkia yhteisestä ajastamme.