Pyhäkoulumenu 2019

 

 

Suomen Pyhäkoulun Ystävien tuottaman pop up -pyhäkoulukonseptin idea on, että lapset saavat itse vaikuttaa, millainen pyhäkoulusta milloinkin rakentuu. Siksi tarjolla on pyhäkoulumenu, josta saa valita rakentelu-, liikkuva-, musiikki- tai kuvispyhiksen.

 

Seuraavien pyhismenujen sisältöä on ollut ideoimassa kesän 2019 pop up -pyhisohjaaja Sini Nikku. Liikkuvapyhis on melkein samanlainen kuin viime vuoden pop up -menussa sekä rakentelupyhis on muokattu versio Pieni on Suurin -lehden liitteen Päkän vinkeistä (1/19).

 

Tänä vuonna pyhiksissä nautitaan luonnosta Raamatun kertomusten ja toiminnan avulla.  Jokainen pyhäkoulu alkaa alttarin rakentamisella. Alttari rakennetaan yhdessä ja sen äärellä aloitetaan yhteinen pyhäkouluhetki. 

 

Pop up -pyhäkoulut alkavat tänä vuonna Silvia Lempisen pop up -pyhäkoululle säveltämällä ja sanoittamalla Päkä -laululla, joka löytyy SPY:n ja Nuoren kirkon nettisivuilta.

 

Tarvikkeet:

Kaikille pyhismenuille tarvitaan levitettävät lego-säkit tai lakanat, joiden sisälle pop upin kaikki tarvikkeet mahtuvat. Näiden neljän lego-säkin tai lakanan lisäksi täytyy olla myös alttaripussi. Lego-säkkien tai lakanoiden sisältö:

 

  • Alttari: risti, alttariliina, sähkökynttilä.

  • Musiikkipyhis: erilaisia soittimia, luomiskertomukseen kuvalaput.

  • Rakentelupyhis: leikkivarjo/hallaharso, legot, mahdolliset muut rakennustarvikkeet (esim. luonnosta kerätyt materiaalit).

  • Liikkuvapyhis: leikkivarjo.

  • Kuvispyhis: vesiväripaperia, vahaliituja, vesivärejä, pensselit, vedelle kuppeja.


 

Musiikkipyhis (Luominen)

 

1. ALKURUOKA

 

Alkulauluna lauletaan Päkä -laulu, jossa käydään kaikkien lasten nimet läpi. Jokainen lapsi saa vuorollaan keksiä mihin kohtaan kehossa taputetaan hänen laulunsa aikana.

 

2. PÄÄRUOKA

 

Avataan musapyhiksen säkki, josta esiin tulee erilaisia soittimia. Koitetaan ensin lasten kanssa, miten soittimilla voisi tehdä erilaisia luonnon ääniä, esim. sadetta, tuulta. Tämän jälkeen ohjaaja kertoo, elävöittävien kuvien ja liikkeiden avulla luomiskertomuksen luomislaulun (Laulutuuli, Jukka Salminen) sanojen avulla tai laulaen. Ohjaajan on hyvä jättää jokaisen luomispäivän kuvalappu maahan lapsien näkyville järjestyksessä. Luomiskertomuksen jälkeen lapset saavat keksiä jokaiselle seitsemälle päivälle luomistyötä kuvaavan äänen valitsemalla soittimen/kehorytmin ja soittotavan. Kun kaikki seitsemän päivää ollaan keksitty, soitetaan ja lauletaan luomislaulu yhdessä.

 

3. JÄLKIRUOKA

 

Loppulauluna lauletaan LV 113a Siunaus, jokaiselle lapselle vuorotellen.

 


 

Rakentelupyhis (Psalmi 104)

 

1. ALKURUOKA

 

Alkulauluna lauletaan Päkä -laulu, jossa käydään kaikkien lasten nimet läpi. Jokainen lapsi saa vuorollaan keksiä rakennelman, joka tehdään omasta kehosta hänen laulunsa aikana, esim. torni → seiso tikkusuorana.

 

2. PÄÄRUOKA

 

Avataan lelusäkki, josta esiin tulee leikkivarjo/hallaharso ja legot/muita rakennustarvikkeita. Ensin avataan yhdessä leikkivarjo/hallaharson, jonka jälkeen ohjaaja kertoo, että Jumalan taivas on kuin suojaava teltta kaiken yllä. Kiinnitetään hallaharso yhdessä johonkin teltaksi. Seuraavaksi ohjaaja kertoo, että Jumalan rakkaus on meille kuin suojamuuri ja pesä, jossa saamme elää turvassa. Sitten tehtävänä on rakentaa legoista/muista rakennustarvikkeista erilaisia pesiä ja suojamuureja, joissa esimerkiksi pienet eläimet voisivat elää suojassa. Lopuksi laitetaan pesät leikkivarjon/hallaharson alle turvaan ja mennään itse myös hallaharson alle kuuntelemaan, kun ohjaaja lukee pätkän psalmista 104.

 

3. JÄLKIRUOKA

 

Hiljennytään yhteisessä piirissä hallaharson alla sormirukoukseen.

 

Rukous

Sormeni ovat kynttilöitä

(10 sormea pystyssä)

tai taivaan kirkkaita tähtiä

(tehdään sormista tähtiä)

Joskus ne lentää kuin lintu

(kädet lentävät lintuina)

tai pienen pieni perhonen

(kädet lepattavat perhosina)

Nyt sormeni yhteen liitän ja Jumalaa kiitän. Aamen.

(kädet ristiin)

 


 

Liikkuvapyhis (Myrsky)

 

Pyhis perustuu kertomukseen Jeesus myrskyssä Matt. 4:35-41. Kertomuksessa on oleellista, että Jumalaan voi turvautua. Myrskyn keskellä Jeesus on turvallinen ja lopulta tyynnyttää myrskyn. Oppilaiden huuto hädässä on rukousta.

 

1. ALKURUOKA

 

Alkulauluna lauletaan Päkä -laulu, jossa käydään kaikkien lasten nimet läpi. Jokainen lapsi saa vuorollaan keksiä oman liikkeen, mikä tehdään hänen laulunsa aikana.

 

2. PÄÄRUOKA

 

Maa-meri-laiva -leikki

 

Rajataan käytössä olevalta alueelta kolme aluetta: maa, meri ja laiva. Kaikki käyvät aluksi jokaisessa kokeilemassa, miten niissä ollaan. Maassa seisotaan vakaina. Meressä leikitään aaltoja. Laivassa muodostetaan laiva pitämällä kavereita kädestä kiinni. Tämän jälkeen ohjaaja huutaa vuoron perään jonkun näistä kolmesta ja osallistujat ryntäävät ko. alueelle ja liikkuvat siellä ohjeen mukaisesti.

 

Myrsky-leikki

 

Pyhäkoululaiset leikkivät leikkivarjon avulla kertomusta läpi ohjaajan kertoessa tarinaa ja ohjatessa tarinalla ryhmäläisiä. Ryhmä jaetaan kahtia. Toinen puoli käy leikkivarjon ympärille ja saa tehtäväkseen tehdä leikkivarjolla aaltoja ja myrskyä tarinan mukaan ja toinen puoli muodostaa ryhmäläisistä veneen, joka seilaa leikkivarjon alle.

Myrsky saa yltyä tarinan mukana, ja kun ohjaaja ja lapset huutavat "HERÄÄ" niin kuin opetuslapset huusivat Jeesukselle, myrsky laantuu. Ohjaaja kertoo, kuinka Jeesus heräsi, sanoi opetuslapsille: "Mitä te pelkäätte?" ja myrsky tyyntyi. Vaihdetaan rooleja, jotta jokainen saa olla sekä myrsky että laiva.

Lopulta palataan taas maalle ja käydään piiriin seisomaan. Jokainen saa näyttää vuorollaan liikkeen omasta mielestä kertomuksen parhaasta kohdasta ja toiset toistavat sen.

 

3. JÄLKIRUOKA

 

Näytetään vuorotellen rukouksia liikkeinä. Toiset arvaavat, mitä rukoillaan. Tehdään väliin keholla kirjaimet A A M E N.

 


 

Kuvispyhis (Nooan arkki ja suuri vedenpaisumus)

 

1. ALKURUOKA

 

Alkulauluna lauletaan Päkä -laulu, jossa käydään kaikkien lasten nimet läpi. Jokainen lapsi saa vuorollaan keksiä mitä piirretään ilmaan mielikuvituskynällä hänen laulunsa aikana.

 

2. PÄÄRUOKA

 

Ensin ohjaaja kertoo vapaasti kertomuksen Nooasta ja suuresta vedenpaisumuksesta. Pyhissäkistä löytyy tällä kertaa vesiväripaperia, vahaliituja, vesivärejä ja pensseleitä. Tämän jälkeen piirretään lasten kanssa vesiväripaperille vahaliiduilla Nooan arkki. Seuraavassa vaiheessa maalataan Nooan arkin päälle sateenkaari, johon voi käyttää koko paperin. Nooan arkki jää näkyville vesivärien alta.

 

3. JÄLKIRUOKA

 

Mennään piiriin istumaan niin, että jokainen lapsi on on kääntyneenä toisen lapsen selkää kohti. Jokainen piirtää edessä olevan selkeään rukouksen (voi piirtää myös puhtaalla pensselillä, jos tuntuu ettei halua sormella piirtää). Voidaan aluksi miettiä rukouksen piirrettävät asiat yhdessä, esim. miten piirretään uusi päivä.

 

Rukous

Kiitos Isä taivaan,

uuden päivän saan,

kiitos puhurista,

tuulen riehakkaan.

Kiitos auringosta,

leikistä ja työstä,

kiitos, Isä taivaan,

päivästä ja yöstä.

Aamen.